Geschiedenis

Het bureau is op 1 juni 1970 in Bladel als eenmansbureau gestart door J.A. (Jan) de Beijer.

Het kantoor was toen gevestigd in de voorkamer van de ouderlijke woning. Na een half jaar kwam de eerste medewerker, een stagiair, in dienst. De constructieve advieswerkzaamheden voor een systeembouwbedrijf uit Someren vormden de vaste basis voor de start.

In juli 1971 volgde de overstap naar een kantoor aan huis in Riethoven.
Het medewerkersbestand groeide gestaag uit tot 6 medewerkers. In mei 1972 deed het geautomatiseerd rekenen zijn intrede. Op een Olivetti P101 kon men ongeveer 100 stappen van een berekening programmeren. Het relatiebestand was inmiddels uitgebouwd met regionale aannemers en architecten. Ook particulieren kwamen vaak rechtstreeks met hun opdracht.

Om aan de opdrachten te kunnen voldoen moest in 1976 tevens een dependance in de nabijheid worden betrokken. (zie bijgevoegde foto’s) Hierdoor kon het bureau doorgroeien tot 10 medewerkers. Omdat het werken op 2 plaatsen geen ideale situatie was, werd in overleg met de gemeente uitgekeken naar een andere huisvesting.


Eind 1977 werd op het industrieterrein van Riethoven een pand betrokken. Het aantal medewerkers groeide door naar maximaal 18.  In 1980 werd de ondernemingsvorm omgezet in een Besloten Vennootschap. In de tweede helft van 1982 kwam de bouw in een stevige recessie terecht. In de winterperiode 1982 / 1983 was het personeelsbestand op het bureau tijdelijk teruggebracht tot 4 vaste medewerkers.

Gelukkig nam na dit dieptepunt het werk in de bouwsector weer geleidelijk toe. In november 1987 werd het tekenen met de computer geïntroduceerd. Dit gebeurde voorlopig op 1 werkplek. Al snel bleek echter de behoefte om de hele tekenkamer over te laten stappen op tekenprogramma’s en afscheid te nemen van de tekentafels.

In 1991 bleek het bestaande kantoor weer te klein voor de toenmalige bezetting van totaal 13 medewerkers. Dit mede door anders ingedeelde werkplekken en een steeds groeiend archief. Er werd besloten het bestaande kantoor aan de achterzijde uit te breiden en hier tevens een archiefkelder onder te plaatsen. (zie bijgevoegde foto’s)

Eind 1991 bleek de bouw echter weer in een recessie terecht te komen. Deze keer viel het medewerkersbestand tijdelijk terug van 13 naar 7.

Na deze tweede recessie groeide het bureau weer geleidelijk door. In november 1997 werd verhuisd van het industrieterrein naar het nieuwe pand in het voormalige gemeentehuis van Riethoven.

In 2002 ging Ir. Jo Smolenaars met halve dagen verder vanwege een nevenfunctie als wethouder in de toenmalige gemeente Heythuysen.

In 2005 trad de zoon van Jan, H.J. (Harry) de Beijer (31-07-1980)  toe tot de directie en werd hij tevens aandeelhouder. In de vorm van een bedrijfsfusie en het oprichten van een nieuwe B.V. werd door Harry de Beijer een start gemaakt om het hele bedrijf over te nemen.

Om de taken van Jan de Beijer gedeeltelijk over te nemen werd begin 2009 M.H.J. (Heidi) Klaassen aangesteld als parttime controller. Eind 2009 vindt de bedrijfsoverdracht plaats en Jan de Beijer ging met pensioen. Harry de Beijer werd vanaf toen Algemeen Directeur.

In maart 2010 werd Ir. Jo Smolenaars onverwacht opnieuw gevraagd voor een wethoudersfunctie in de gemeente Leudal. Het traject voor de overname van de taken van Jo was al ingezet wegens het prepensioen dat in 2011 zou ingaan. Het traject werd versneld en in december 2010 werd afscheid genomen van Jo met een drukbezochte receptie voor medewerkers en relaties. 

In 2012 is vanwege de aanhoudende crisis in de bouw wederom een daling in het personeelsbestand noodzakelijk. Momenteel zijn er ongeveer 10 mensen in vaste dienst bij Adviesbureau J.A. de Beijer B.V.



Bouwtechnisch Adviesbureau J.A. de Beijer B.V.
Dorpsplein 5, 5561 AV, Riethoven
Postbus 19, 5560 AA, Riethoven

Tel: 040-2071810
E-mail: info@debeijeradvies.nl

 VOLG ONS